شکست حصر سوسنگرد در تاریخ جنگهای زرهی بی سابقهداست
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 31
نویسنده : علی

 وی با یادآوری موضوع همایش "تحلیل عملیات آزادسازی سوسنگرد از نگاه راهبردی"، عنوان کرد: راهبرد پیش از اینکه واژه سیاسی باشد یک اصطلاح نظامی و به معنای هدایت ارتش است و از نگاه ما نظامی‌ها راهبرد یعنی چگونگی پیروزی و غلبه بر دشمن که البته این تعریف نباید با تعریف راهبرد ملی و سیاسی اشتباه گرفته شود.
رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح با بیان اینکه به طور کلی هر راهبرد نظامی بر اساس یکی از تدابیر آفندی، پدافندی وبازدارنده پیش بینی و ساماندهی می‌شود، افزود: رژیم بعث عراق پیش از آغاز جنگ حقوق ایران را نادیده گرفته بود و به معاهده الجزایر در خصوص اروند رود پایبندی نداشت و همین مسئله یکی از بهانه‌های آغاز جنگ از سوی دشمن بود.
وی یکی دیگر از اهداف رژیم بعث را مخالفت با انقلاب اسلامی ایران و اثرگذاری این انقلاب در منطقه عنوان و اضافه کرد: از طرف دیگر آمریکا نیز نسبت به انقلاب اسلامی ایران دشمنی داشت و با تصرف لانه جاسوسی آمریکا ،به همکاری با رژیم بعث عراق برای جنگ  با ایران مبادرت نمود.
سردار سه‌دهی با اشاره به مصاحبه ی صدام  در تاریخ 21 آبان‌ماه سال 59 ، افزود: صدام در این مصاحبه با صراحت عنوان کرد که راضی به تجزیه ایران هستیم و از تبدیل ایران به پنج کشور کشور استقبال می‌کنیم به همین جهت بود که رژیم بعث عراق از شورش در مناطق مرزی مثل کردستان نیز حمایت‌ می‌کرد.
وی با طرح این سئوال که چرا با وجود حمایت‌های همه جانبه از عراق ،اما راهبرد نظامی رژیم بعث در جنگ با ایران شکست خورد، گفت: راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران در این جنگ که مبتنی بر مقاومت و پایداری بود موجب شد عراق نتواند حتی یک وجب از خاک ایران را تصاحب کند.
سرتیپ دوم پاسدار سه‌دهی با اشاره به فرماندهی ضعیف بنی صدر فرمانده وقت کل قوا در زمان جنگ، گفت: وقتی جنگ در تاریخ 31 شهریور ماه آغاز شد،  مسئولیت‌ فرماندهی کل قوا با بنی صدر بود ولی 6 روز از شروع جنگ گذشت و هیچ خبری از مدیریت جنگ ازسوی بنی صدر نبود؛ به عکس بنی صدر در آن زمان فرماندهان نظامی می خواست که وضعیت نابسامان ارتش در آن زمان برای امام تشریح شود تا زمینه برای پذیرش قطعنامه 479 شورای امنیت و آتش بس عراق فراهم  شود و لذا مسئله ی زمین بدهیم و زمان بخریم را مطرح کرد .در حالی که دشمن بعثی بخش هایی از خاک  ایران را اشغال کرده بود.
رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح تصریح کرد: بنی صدر همچنین در جلسه‌ای محرمانه با فرماندهان نظامی عنوان کرده بود که اگر ارتش وارد جنگ شود تجربه جنگ جهانی دوم برای کشور تکرار خواهد شد و ارتش ظرف سه روز از هم می‌پاشد؛ بنابراین این نگاه در میان لیبرال‌ها و بنی صدرها حاکم بود که زمین بدهیم و زمان بخریم و وارد مذاکره با عراق شویم.
رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح تصریح کرد: بر خلاف چنین دیدگاهی امام خمینی در تاریخ 5 مهرماه سال 1359 تصمیمی راهبردی و بسیار مهم اتخاذ کردند و تاکید نمودند که تا یک وجب از خاک ایران در اشغال دشمن است اجازه مذاکره را نخواهیم داد وباید با مقاومت و ایستادگی دشمن را از سرزمین ایران بیرون کنید.
سرتیپ دوم پاسدار سه‌دهی با بیان اینکه همین راهبرد مقاومت و پایداری ایران را در طول هشت سال دفاع مقدس موفق و پیروز گرداند، اضافه کرد: امروز نیز در معادلات منطقه‎‌ای شاهد ایستادگی همین راهبرد مقاومت در عراق ،سوریه، لبنان و یمن شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: در عملیات شکست حصر سوسنگرد  تیپ 2از لشکر زرهی 92  به همراه تعدادی از رزمندگان سپاه و ستاد جنگ های نا منظم ،در برابر 2 لشکر مجهز و تقویت شده عراق عملیات آفندی انجام داد؛ یعنی توان زرهی نیروهای خودی یک ششم نیروهای عراقی تجهیزشده بودند علاوه بر این که معیارهای کلاسیک نظامی حمله کننده باید سه برابر مدافع نفر و تجهیزات داشته باشد به این ترتیب نیروهای ما با کسر یک هجدهم در برابر ارتش بعث عراق به پیروزی رسیدند و این غیر از تجلی امدادهای غیبی و یاری اهل بیت(ع)  و رشادت و جانفشانی  رزمندگان اسلام چیزی دیگری نمی‌تواند باشد.
وی چنین موفقیتی را در یکصده اخیر از آغاز جنگ‌‌های زرهی تا کنونی بی سابقه خواند و گفت: امروز نیز در ادامه همان راهبرد مقاومت و پایداری و با راهبری تاریخی  مقام معظم فرماندهی کل قوا (مدظله العالی)رزمندگان اسلام فتح الفتوح عظیمی را در منطقه غرب آسیا ودر کشورهای عراق و سوریه و لبنان با شکست داعش و حامیان آن کسب کرده اند  که در تاریخ اسلام تاکنون این فتوحات بی نظیر است.
رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح  راهبرد مقاومت و پایداری تحت مکتب دفاعی ولایت فقیه و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری را رمز موفقت در عملیات سوسنگرد و هشت سال دفاع مقدس و تداوم پیروزی های انقلاب اسلامی در برابر آمریکا و صهیونیزم و مزدوران آنها همچون داعش در غرب آسیا ، طی چهار دهه اخیر دانست.
در پایان این مراسم نیز جلسه پرسش و پاسخ در خصوص جزئیات عملیات مهم سوسنگرد برگزار و امیر سرتیپ دوم بازنشسته بختیاری، امیر سرتیپ دوم بازنشسته سید تراب ذاکری، سردار عباس سدهی رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح پاسخگوی سئوالات طرح شده از سوی  سرهنگ غلامرضا ملکی دبیر این همایش  بودند.
 



:: برچسب‌ها: آجا ، دماوند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: